Széles látószög

Újabb Ikarus ipszilonozott a síneken

2018. szeptember 24. - Máté 15

Helyzetjelentés a Budafoki kocsiszínből.

Előző hétvégén (Szeptember 15.) mi is kilátogattunk a Budafok kocsiszínbe, a felújítás utáni első nyílt napra. Megtekintettük a médiában is elhíresült oszlopot, ami miatt sokáig nem fértek be a villamosok, élveztük, hogy a sok kisgyerek ráfekszik a csengőre (ezért ajánlom a videót nem teljes hangerőn hallgatni). Caf, Ganz, Tatra, UV villamosokat is láthattak a vendégek, néhány troli és régi Ikarus autóbusz kíséretében.

Nekem mindenesetre a szívem csücske a régi BPO rendszámú "piroshetes" volt, nagyon örültem az ismételt találkozásnak. Annak idején sokáig haragudtam is ég a 4-es metróra, mert miatta szűnt meg 7E addigi formájában a Kelenföldi pályaudvartól indulva. A lenti videóban látható a címszereplő Ikarus 415-ös, amint mesteri módon forgolódik a rendelkezésére álló viszonylag szűk helyen. Kellemes nosztalgiázást mindenkinek!

Következzen egy kis programajánló, ha lemaradtál az albertfalvi nyílt napról: szeptember 29-én, szomaton lesz egy nyílt nap a Kelenföldi autóbuszgarázsban, szokás szerint 10 és 16 óra között.

Egy héttel később, október 6-án, szintén szomati napon nyílt nap a Hungária villamos kocsiszínben (információk a linkre kattintva, az esemény Fb-oldalán). Utóbbi program után már 5000 közösségi médiás érdeklődő van, abból kb 1000-1500 ki is megy, úgyhogy tömeg-iszonyosok kerüljék :)

A Budafok kocsiszín után 47-es villamosra pattantunk és kimentünk az Andrássy útra, az Európai Mobilitási hétre. Erről egy későbbi bejegyzésben majd részletesen is szeretnék írni, de összefoglaló Timelapse technikával készült videónkat már meg lehet nézni (ne lepődjenek meg, a videó végén több tavalyi jelenet is van, mert idén a Timelapse mellett nem tudtunk végig kamerázni)!  A terpasztalos Ikarus buszt idén például sajnos nem találtuk a helyszínen. Illetve több tavaly kiállított régi jármű most a párhuzamosan zajló Budafok kocsiszíni parádén vett részt. Jó szórakozást kívánunk! Facebook-oldalunkat itt követheted!

 

 

Az ilyenek miatt jut át feleannyi autó a zöldön

Válogatás a hét autós társadalmából

A videó elején látható zöld Suzuki Vitara nem csak a mögötte állókkal szúr ki, hanem a Szerémi útról a kis utcába (Prielle Kornélia utcába) bekanyarodókkal is. Feltehetően így akart balra kanyarodni. Ez biciklivel teljesen szabályos lenne, de autóval a 4-5 méteres hosszúság miatt 2*1 sávon kivitelezhetetlen a forgalom feltartása nélkül.

A következő snitt szintén a Szerémi út kereszteződésében játszódik. Az Etele úton próbálnak meg átjutni az autósok (és kerékpárosok, buszosok), de a szembe oldalról balra kanyarodók elállják az utukat (A KRESZ szerint abban az esetben tilos behajtani a kereszteződésbe, ha nem biztos, hogy időben el is tudjuk hagyni azt!). Ezt sejthetően hatalmas duda- és csengőparádé követte, ahogy ez lenni szokott délután, csúcsidőben.

Harmadik jómadarunk egy Hyundai-t vezet - bár nem kéne neki semmit -, amivel ügyesen ki is tolat a kapualjból a  négysávos Nagytétényi út túloldalára. 2:10-nél egy formás Skoda terepjáró (Kodiaq) szorítja le kerékpárosunkat, de az heves gesztikulációval megfékezi a nagy csehszlovák medvét.

Ahogy a mondás is tartja: nincs jó kerékpáros videó lejtő nélkül, ezért a vége felé beraktam egy barátságos Ford Mondeo-t, aki megpróbálja letolni az amúgy is 65-tel repesztő kerékpárost (Biztos tud az gyorsabban is menni, gondolhatja magában). A piros VW Polo egy tipikus figyelmetlen városi sofőr, aki lassan hoz döntést, ellenben az elfecsérelt időt nem körültekintésre, hanem bambulásra használja, ezzel balesetveszélyt teremtve maga körül. A videón hallatszik a bringa kerekének a csikorgása fékezéskor.

Renault Modusból viszonylag keveset adtak el, azonban válogatásunkba pont becsúszott egy példány. Az elismerést a kerékpárosokat veszélyeztető jobbra kanyarodási technikájával sikerült kivívnia magának. A sort egy Nissan Note-os tanulóvezető zárja. Ebben az esetben a bringás és az autós kb egyszerre váltott sávot (bár a bringás 1 másodperccel hamarabb átlépte a terelővonalat). Ilyen esetben amúgy szintén a jobbkéz-szabály az irányadó, tehát ha a középső sávba balról és jobbról is be szeretne valaki menni, akkor a jobbról besorolónak van elsőbbsége.

Ha még nem unt ránk teljesen, nézzen bele tavaszi kerékpáros-autós kisfilmünkbe, garantáltan nem fog unatkozni!

Közösen keresünk megoldást az agglomeráció közlekedési problémáira

Érd, Diósd és Törökbálint

Ezúton szeretnénk a lakosság véleményét kikérni a Diósdot, Törökbálintot, Érdet érintő tömegközlekedési kérdésekben. A beérkezett válaszokat figyelembe véve szeretnénk kidolgozni a települést érintő közlekedési módosítási javaslatot. Az érdieknek a diósdi kérdőívben vannak kérdések, kérjük azt nyissák meg.

A diósdi kérdőív kitöltése

A törökbálinti kérdőív kitöltése (mindkettőt is ki lehet tölteni)

Az eddigi leggyakoribb észrevétel a túl kevés járat, túl nagy követési idő (vagy simán aránytalan menetrend) volt, de felvetődtek kisebb-nagyobb útvonal-módosítások, meghosszabbítások is! A reggelente gyakori diósdi dugók enyhítésére például nagyobb segítség lehetne a tömegközlekedés fejlesztése, így többen választhatnák a buszos közlekedést, ami a belvárosi horror-parkolási díjak mellett talán pénztárca-barátabb megoldás is. A kérdőívben az e-mail cím megadására azért van szükség, hogy a végleges javaslatot elküldhessük az érintetteknek.

 Kövesd a Fb-oldalunkat is!  Partnerünk:Budapesti közlekedésről blog

 

 

Mire készül a kormány a legújabb akciójával?

Vissza akarják állítani a sorkatonaságot?

A középiskolákban a diákoknak hamarosan tűzfegyverek használatáról, lőelméletről, biológiai fegyverekről, hadifoglyokkal való helyes bánásmódról, nukleáris reakciókról, mérgező harci anyagokról kell tanulniuk. Kásler Miklós rendelete szerint idén már 54 középiskolában jelenik meg a megújult katonai képzés. Az előbbieken túl az érintett tanulóknak a következőeket kell még tanulnia: parancsszavak, tisztelgés, tiszteletadás módozatai, fordulatok állóhelyzetben, alakiság, tüzelési testhelyzetek, sérült katonák harctéri ellátásának szabályai, a csontok, ízületek sérülései és azok ellátása, a harcképtelenség ismérvei, a gyalogsági lőfegyverek felosztása, ballisztika.

De mégis mire jó ez? Sokakban felmerül szerintem a kérdés, ahogy bennem is. A legkézzelfoghatóbb magyarázat, hogy a kormány újra be akarja vezetni előbb-utóbb a sorkatonaságot. (vagy valami ahhot hasonlót) De kivel kéne háborúznunk? Erre végképp nincs logikus magyarázatom, szerintem senkivel se. Esetleg a kormány a fiatalokat akarja bevetni a bevándorlás-ellenes gyűlöletkampányában? Szomorú a helyzet, de Magyarországon az embereknek a Fidesztől sokkal jobban kell félniük, mint bármi mástól (pl. a hatalom által kreált (döglött) bolhából elefántot - ellenségképekből).

Kérjük kövesd Fb-oldalunkat is, ott a képet posztként meg tudod osztani ismerőseiddel, hogy a hír mindenkihez eljusson.

tudta_kasler.png

Villámcsapás miatt gyulladt ki egy családi ház Budafokon

Informátorunk szerint sérültek nincsenek, az oltás hosszú órákig eltartott.

Kigyulladt egy családi ház tetőszerkezete szombat este a XXII. kerületi Alkotmány utcában. A rendőrség, tűzoltóság, mentők és a katasztrófavédelem nagy erőkkel vonultak a helyszínre. Úgy is mondhatnánk, hogy kint volt az egész abc. Természetesen, ahogy az ilyenkor lenni szokott, katasztrófaturistából sem szenvedtek hiányt a hatóságok, bár különösebb incidensről szerencsére nem kaptunk hírt. (A katasztrófaturizmus lélektanáról az újpesti raktártűz kapcsán írtunk már korábban) Köszönjük a fotókat olvasónknak! Ez esetben nem volt igaz a mondás: "a hír gyorsabban terjed, mint a villám", de dolgozunk a problémán.

 

Óriási változás szeptembertől a HÉV-eken!

Erről mindenképp tudnia kell, ha utazik

A BKK nem siette le a szabályváltoztatás bejelentését. Konkrétan tegnap, augusztus 29-én sikerült posztolniuk a szeptember 1-től érvényben lévő új diktátumot. Annyi engedményt adnak, hogy szeptember végéig csak figyelmeztetni fogják a renitens utasokat. De mi is ez a változás?

Idézem a BKK oldaláról: "a Budapest közigazgatási határán kívüli megállókban csak előre megváltott kiegészítő jeggyel vagy bérlettel lehet felszállni a szerelvényekre. Aki ezt elmulasztja, a vonaton csak pótdíj fizetése mellett vásárolhat kiegészítő jegyet. Olyan, közigazgatási határon kívül eső megállónál felszállva, ahol nincs pénztár vagy jegy- és bérletkiadó automata, továbbra is pótdíjazás nélkül lehet megvenni a jegyet a HÉV-en. "

Hogy egyetértek-e ezzel? Nem. De ettől függetlenül ez van és kész, jobb, ha mindenki tudja, ezért posztoltam róla. Az oka számomra egyértelmű: kevés ellenőr van a héveken: 4-5 kocsira jut jellemzően 1, aki csak a megállókban tud átszállni, így aki csak pár megállóra száll fel, nagy eséllyel elkerüli és így ingyen utazhatott eddig. Ha meg mégis jön a kaller, megveszi normál áron a jegyét. De azért volt ennek másik előnye is: A HÉV nem jár valami gyakran, ezért ha valaki az utolsó pillanatban érkezett, nem volt ideje jegyet venni, megtehette ezt a szerelvényen, anélkül, hogy egy fél órát várt volna a következő járatra. Önöknek mi a véleménye a HÉV-ek közlekedéséről? Töltse ki kérdőívünket a lenti linkre kattintva:

https://docs.google.com/forms/d/1LBKn_wfIvcoftVYpYkmHKI9lMiXZQD-IjIFmHaOlJ2Q

Kövessen minket Fb-oldalunkon is, ott publikáljuk majd a kérdőív statisztikai eredményét!

 

Itt a nagy közlekedésügyi közvéleménykutatás!

Töltse ki tesztünket, hogy kiderüljön, hogy látják a magyar sofőrök a közlekedést!

A válaszokat anonim módon lehet adni, nyugodtan beismerheti, ha néha egy kicsit odalép neki. Amennyiben a kérdések (15 db) nem jelennek meg, kattintson a cikk címére, akkor megnyílik az írás a blog oldalán, ott működni fog. Kérjük legyen őszinte, hogy valós képet kaphassunk! A felmérés eredményét a következő posztban dolgozzuk fel. Ha kíváncsi rá, kövessen minket a blog.hu-n (jobb felső sarok) vagy a facebook-on, ahol szintén publikáljuk az eredményt!

2016_0101_000840_002.JPG

img_20180803_191946.jpg

Köszönjük, hogy kitöltötte tesztünket. Az eredményt a következő posztban közöljük. Ha nem szeretne lemaradni róla, kövessen minket a Fb-on (oda is kitesszük), vagy a blog.hu-n (jobb felső sarok)! Kapcsolják be biztonsági övüket! Jó utat és balesetmentes közlekedést kívánunk!

 

Forma 1-be illő jelenetek Balatonszárszón

A Golfos másodszorra is megakadályozta az előzést.

Miután a Balatonföldvári tűzijátéknak vége lett, kerékpárra pattantam, hogy elérjem a picit később kezdődő Balatonszemesit is. Szárszó központjában, a vasúti átjáró után látok két autót magam előtt, nálam jóval alacsonyabb sebességgel araszolva. Jó előre megkezdem az előzést, a Volkswagen Golf vezetője azonban az utolsó pillanatban úgy dönt, hogy nem kér belőle és hirtelen bevág elém balra. Vészfékezéssel sikerül elkerülnöm az ütközést, a Golf is visszasorol a Mercedes mögé.

Pár másodperccel később megint tisztának tűnik a szembe oldal, újra megpróbálkozok az előzéssel. A VW-es ekkor rágyorsít és újabb kiszámíthatatlan kormánymozdulatokba kezd, ezért jobbnak látom beletörődni aktuális pozíciómba. A mercis picit később lehúzódik, mindkét gyorsabb járművet elengedi (ez rendes tőle).

A Golf viselkedését azonban továbbra sem értem. Ha egyszer ő helyszűke miatt nem tudott előzni, miért kellett egy keskenyebb járművet megakadályozni előzési szándékában? (Ráadásul a KRESZ is kimondja, hogy tilos egy már megkezdett előzést szándékosan akadályozni.)

Facebook oldalunkat is megtalálod!

promo.png

 

Csuklósítás Újbuda egyik forgalmas buszcsaládján

Csuklósítás és egyéb átalakítások a 114-es járatcsaládon

Ezzel a címmel szerveződik Kelenföld és Albertfalva közösségi közlekedése. A javaslatot a Fb-eseménynél egy érdeklődéssel tudja támogatni. Akkor lássuk a medvét!

A 114-es járatcsaládon rendszeres a tömeg. Jellemzően csúcsidőben, valamint hétvégén. A következőkben a megoldási javaslat szövegét közöljük, egy-egy kisebb kiegészítéssel.

A nagy utaslétszámra való tekintettel tanítási időszakban a reggeli és délutáni csúcsórákban változtatásokat tervezünk bevezetni a 114-es járatcsalád vonalain. (Rossz kifogás, hogy a csuklós autóbusz nem fér el a vonalon, mert élőben láttuk, hogy de. A projekt kampányvideójának is ez szolgál alapjául)

 A járatcsalád összes vonalán csuklós járműveket tervezünk közlekedtetni, emellett pedig lakossági kérésre a felszabaduló szóló járművek felhasználásával indítanánk egy betétjáratot 114A jelzéssel a Móricz Zsigmond körtér M és Budatétény vasútállomás (Campona) között. Ez a járat azonban az Albertfalva, kitérőtől a Fehérvári út helyett mindkét irányba a Kondorosi út – Sáfrány utca – Fonyód utca – Vegyész utca – Szerémi út útvonalon közlekedne.

 Az alapjáratok (114-213-214) a közös szakaszokon (Móricz Zsigmond körtér M – Bikás park M illetve a Kondorosi út és a Budatétényi sorompó között) 5 percenként indulnának, a 114A betétjáratot pedig az eltérő vonalvezetés miatt 15-20 percenként tervezzük közlekedtetni. Hétvégén a 114-es és a 213-as buszok továbbra is 8-10 perces követési idővel közlekednének.

Ezen kívül szeretnénk, ha biztosítanák a lakosságot arról, hogy a 114-es buszt továbbra is meghagyják az Etele út – Fehérvári út útvonalon!

A projekt szervezői: a Budapesti közlekedésről a mindennapokban és a Széles látószög.

 

 

 

Az egy km-re jutó hülyék átlaga, avagy a horvát taxisparádé

Nem mintha nálunk sokkal jobb lenne a helyzet.

Taxis barátunk Zadar környékén a szembe kanyarodó sávban előz, ez engem még annyira nem is zavarna, de amit utána csinál... Perceken át próbálkozik a teherautó megelőzésével, többször visszarántja a kormányt, mert jönnek szembe, életveszélyesen közlekedik. Végül úgy fejezi be az előzést, hogy a tehergépkocsinak fékeznie kell, hogy még beférjen. A teherautó amúgy 1 km-rel később lekanyarodott.

Kicsit később láthatjuk azt a Volkswagenest, aki ugyan néhány gyalogost átenged a zebrán, de a sokadikat már majdnem elüti. Egyébként én is jártam így Zadar belvárosában. Mentem át a zebrán, amikor egy ott álló autó egyszer csak rámgyorsít, úgy kellett visszaugranom. Ebben a városban amúgy arra is figyelnünk kell, hogy a lámpák elég gyorsan váltanak. Tehát ha már kényelmesen nem tudsz megállni, amikor sárgát vagy pirosat kapsz, ezért inkább rágyorsítasz,  simán megkapod az oldaladba a keresztforgalmat. Nem sok, 1-2 másodperc hiányzik a rendszerből. Zadar tömegközlekedéséről itt olvashatsz bővebben.

Zadarba kerékpárral is érdemes ellátogatnunk, ugyanis hosszú km-eken át tudunk a tengerparton száguldozni, kitűnő minőségű aszfalton, vehetjük a kanyarokat ideális íven is, ahol épp nincs szembeforgalom (tehát egyirányú utcában). Erről készített válogatásunk következik, a végén egy stílusos tripla előzéssel - teljesen szabályosan.

 Zadarban a 8-as busz végállomásáig (pontosabban ahol megfordul, mert ez egy körjárat) tekertem, ott lelakatoltam a bringát a lépcsőhöz és beugrottam az Adriába lehűteni magam. Csodaszép tiszta volt a víz és meglepetésemre kifelé jövet rengeteg kagylót találtam.