Széles látószög

Eszetlen és átgondolatlan villamospótlás Újbudán

2018. május 26. - Máté 15

A pótlóbusz 2 másodperccel húzott el a kiálló villamos előtt.

img_20180526_172636.jpg

Az 1-es villamos Etele téri meghosszabbításának szükséges velejárója a Fehérvári úti villamosok ideiglenes "megszakítása" az Etele úttal való kereszteződésben. A  munkálatok most, a május 26-27-i hétvégén kezdődnek a Fehérvári utat érintően, a BKK szerint várhatóan nyár közepéig tartanak. 28-ától kezdve nem lesz pótlóbusz, csak át kell szállni az említett kereszteződésben egy másik villamosra, átkelve közben az Etel úton. Ez nagyjából 6-10 perc kellemetlenséget okoz majd az utasoknak alkalmanként.

17-41-47_maj28-.jpg

A mostani hétvégén viszont a Móricz Zsigmond körtér és a Kalotaszeg utca között 17-es jelzéssel villamospótló autóbusz közlekedik. Itt viszont akadnak érdekességek. Jövök szombat délután a Déli pályaudvar felől a 17-es vilingerrel, a Móricznál még a Villányi út felőli oldalon leszállok és futok át a pótlóhoz, biztos ami biztos, kevés időm van. Kb 20 másodperce már ülök a pótlóbuszon  (ami az íves házak előtt indul), amikor megáll a 17-es viilamos, amivel jöttem a megállóhelyén. Szállnak le az utasok, elindulnak a buszhoz, még mielőtt a legfürgébb odaérne, hirtelen elindul a jármű rövidke útjára. Nagyjából mindenki hoppon maradt, kivéve engem, aki napi szinten sportolok. Az Etele útnál pedig érdekes módon ki van már építve az ideiglenes peron a 47-es, 17-es, 41-es villamosoknak, áll is bent a sárga kígyó, ahogy a felvételen is látszik, csak éppen felszállni ne lehet rá. Oké, hogy elmegy a pótlóbusz a következő megállóig, de ezt egyszerűen nem értem.

Itt írtunk bővebben a XI. kerületet érintő parkolási zóna-kiterjesztésről.

Parlamenti frakciók és Homo Musicus az Országos Kompetenciamérésen?

Cikkünkben a 10. osztályosok feladataiból szemezgetünk.

A feladatok nagyjából a várakozásoknak megfelelőek voltak, több típusbeli egyezéssel az előző évek feladatsoraihoz. A diákok kompetenciaméréssel való viszonyáról itt írtunk bővebben. A szövegértés feladatsor alapvetően könnyű volt, de a szövegeket egy kicsit jobban meg lehetett volna válogatni. Nálam egyedül a Zenéről szóló szöveg veri ki a biztosítékot, ugyanis a hozzá tartozó kérdések közül vannak nem relevánsok (Angol szövegértésben ilyenkor van egy "doesn't say" tehát "nincs a szövegben" választási lehetőség), az egyéni véleményen alapuló válaszokat pedig a megoldókulcs nem tolerálja. Tehát ráerőlteti a cikk állításait a tanulóra, akár egyetért vele, akár nem. Ilyet szerintem nem szabadna beépíteni egy tesztbe. Itt a szöveg, aztán rákérdez arra, hogy mennyire vannak stabil zenei adottságaink? Majd azt a választ nem fogadja el, hogy "nincsenek, mert igenis vannak botfülűek". What??? Nem lehet a diáknak véleménye? Szerintem mindenki tud legalább 1 zeneileg süket ismerőst felsorakoztatni! Én is ilyen vagyok, kikérem magamnak!

musica.png

42_homo_zene.png

Nézzük a matematikát. Volt egy feladat, amit dühből összefirkáltam. Direkt nem teszek be képet, de elárulhatom, hogy olyan ijesztő figurák voltak benne, ami miatt nem volt lelkierőm kiszámolni (ráadásul hiányos adatokat adtak meg) Itt elérhető a feladatsor, a 80. feladatról beszélek. Külön örültem a két politikai feladatnak, amikben természetesen fiktív pártok szerepeltek. (B a helyes válasz, vonalzós pepecseléssel rá lehetett jönni, ha nem olyan jó a szemmértékünk)

politika.png

Mondjuk én egy ilyen feladatot tudnék elképzelni inkább:

Az április választásokon a Fidesz-KDNP-re az emberek 49,27%-a szavazott. Mégis hogyan szerezhetett kétharmadot (66,66%) az országgyűlésben? Úgy dolgozz, hogy számításaid végig nyomon követhetőek legyenek!

 Kíváncsi vagyok, ki tudná megoldani!

Ezer tonna, megkeseríti a biciklisek életét és nem stadion. Mi az?

Elárulom: A megbokrosodott vonatokról van szó.

Ma délután nem tudtam eldönteni, hogy kire legyek mérges. A MÁV-ra, a mozdonyvezetőre, a vágányok kiépítésének kivitelezőjére? Végül a mindenki mellett döntöttem. Megyek Budafokon a Nagytétényi úti felüljárón a Tóth József utca előtt, amikor látom, hogy jön szembe egy tehervonat legalább 100 km/h-val a síneken. Akkora porfelhőt kavart föl, hogy a Horatio Caine-féle napszemüvegem alá is rendesen jutott belőle. Allergiás ember lévén ez különösen ingerelt. Több száz méteren át alig láttam valamit, a buszmegálló melletti sikánt is csukott szemekkel, emlékezetből vettem be. Teljes testfelületemet beborította a homok/por, úgyhogy sajnos nem tudtam alkalmazni a jól bevált vállnyalogatós módszert a sópótlásra sem. Utána természetesen zuhany és ruhacsere jöhetett otthon, tiszta mázli, hogy nem reggel, befelé menet történt.

33126627_206393633302942_5067291617996570624_n.jpg

De kérdezem én: Miért kell városon (vagy bármilyen lakott területen belül) eszelős vadállat módjára közlekedni egy több ezer tonnás döggel, aminek csak a menetszele felborítja a kitámasztott kerékpárt? Ha a környezetvédelemre nem is gondolnak a szálló por hatványozásával (növényekre lerakódik, stb...), legalább az embereket kíméljék meg. A KRESZ-oktatásban is úgy tanítják, hogy poros úton mérsékeljük a sebességet, hogy kisebb port verjünk föl. Külterületen felőlem mehetne 400-zal is, ha tudna, de ahhoz rohamléptekben fejlődésnek kéne indulni az országnak. Kocsival 50 km/h van belterületen (én mondjuk a 60-at tartom ideálisnak), de a vasút miért nincs szabályozva? Azt a 3 év késést ne úgy próbálja már meg a MÁV behozni, hogy 2 kiló homokot pörköl az arcomba 1 perc alatt!!!

Még egy megjegyzés: A vasúti pályára mi a fészkes fenének kell homokot vagy egyéb apró szemcsés anyagot rakni? Ott vannak azok az öklömnyi kövek, azok még jól is néznek ki!

Ugyanezen a szakaszon itt írtunk bővebben a kerékpárosok idegeit tépő pofátlanabbnál pofátlanabb bringautas parkolásokról.

Ebben a cikkünkben pedig a szerdai országos kompetenciamérésről szedtünk össze néhány gondolatot.

Miért nem hekkelhetik meg a diákok az országos kompetenciamérést?

Május 23-án, szerdán írják országszerte a 6. 8. és a 10. osztályos tanulók a kompetenciamérést.

4 feladatsor, 4*45 perc, 2 magyar, 2 matek, utána irány haza. A gyerekek szemszögéből az a jó ebben az egészben, hogy végre van egy nap, amikorra nem kell házit írni és lesz egy szabad délutánjuk. De mire is jó ez az egész? Az oktatási rendszer működésével ellentétben ez a teszt kivételesen a diákok (új keletű megfeleltetések szerint Soros-bérencek) valós problémamegoldó-képességére és a tanórákon megszerzett tudás életszerű helyzetekben való alkalmazására fókuszál.

okm.jpg

Írásbeli szorzás, egyenletrendezés helyett térképészeti, térlátást vizsgáló és egyéb némi kreativitást igénylő szöveges feladatok vannak, jellemzően minimális számolással a matematikai feladatsorban. A magyarban a szövegértést vizsgálják, ami ugye nem megy valami jól az átlag magyarnak. (Erre szokták a funkcionális analfabéta szókapcsolatot használni, ami azt jelenti, hogy valaki tud írni/olvasni, de nem érti meg az olvasott szöveget.) A PISA-felémérés alapján globális viszonylatban kifejezetten gyengén teljesítenek a magyar diákok, ugyanis nálunk sokkal inkább a lexikális tudást nyomatják (tisztelet a kivételnek), holott a mai világban (internet, google, wikipédia) sokkal fontosabb az információk megtalálásának képessége és a problémamegoldás. Ezzel nem az általános műveltséget szeretném fölöslegesnek nyilvánítani, mert nagyon is szükség van rá, de a mai gyerekekkel olyan dolgokat taníttatnak meg, amikre soha a büdös életben nem lesz szükségük, hacsak nem ez lesz a szakterületük. De arra meg ott van az egyetem. (Pl. 100 reakcióegyenlet, a bogarak bélrendszere, 20 író részletes életrajza, integrálás, KINEK MI!)

megyematrica.jpg

Kompetenciamérésünk kivételesen nagyon magas színvonalú, az eredmények tükrében változások mégsem szoktak történni. A legnagyobb probléma az óriási különbségekben, esélyegyenlőtlenségekben van (főváros-vidék; gimnázium-szakközép). Az elmúlt években végre elkezdték hallatni a véleményüket a diákok , a kormányoldalról azonban még a párbeszéd lehetőségét is elutasítják. Jelen állás szerint pedig ugyanez várható még legalább 4 évig. (Nem szeretek igazán jóslatokba bocsátkozni, áprilisban is bíztam a kormányváltásban, mondhatni hittem benne, de az így-úgy összetákolt kétharmadra álmomban sem gondoltam. Igaz, az embereknek több, mint a fele akart kormányváltást, csak az aránytalan választási rendszer miatt még ez is kevés)

Kitűnő alkalom lenne a tiltakozásra a kompetenciamérés megpuccsolása, magyarul, hogy a diákok egyszerűen nem írják meg. Mindenkinek van 3 nap szabadsága (szülői igazolt), esetleg egy jó háziorvos ismerőse. Ezzel azonban több gond is van. 1. Leellenőrizhető, hogy kik írták meg és kik nem --> utólag retorzió érheti őket. De kellő résztvevő esetén talán ettől sem kell félni. Több százezer embert nem rúghatnak ki, mert akkor összeomlik a gazdaság és a saját GDP-nk haldoklása alatt pusztulunk meg mi is. 2. Az iskolákat ez alapján rangsorolják. És itt van a kutya elásva. Ha az iskolák nem teljesítik a megkövetelt szintet, esetleg nagy visszaesés figyelhető meg náluk, akkor megvonják azt a kevés támogatást is, amit eddig kaptak. Ergó, aki szereti az iskoláját és nem akar majd a zsebpénzéből táblakrétát venni, az elmegy és szép csöndben, lehető legjobb tudása szerint megírja a feladatsort. Közben lehet, hogy végig melegebb éghajlatra kívánja a rendszert, de tudja, hogy sarokba van szorítva és ha lépni mer, az eddig ingatagon álló plafon is a nyakába omlik.

Most pedig nézzünk meg egy videót, ahol vádat emelnek az iskolarendszer ellen. Minden szavával egyet tudok érteni!

Ezt halgassa, ha még nem unja a politikát! (+ kvíz)

Készítettünk egy kvízt közéleti témájú dalokból, melyhez természetesen adunk egy kis segítséget.

A választások előtti hónapokban és utána pár hétig minden a politikáról szól. Ha már idáig eljutott, feltehetően Ön is valamilyen szinten politikai beállítottságú egyén. Jómagam nagy biciklista hírében állok, sokszor ezeket a számokat teszem be tekerés közben. A WNTS zenekar az egyik kedvencem, ajánlom tőlük a "Kisember", "Köszmédia", "Mészáros Lőrinc" című számokat. Az Apa zenél zenekar legjobb produkcói a "Bráder Jani", a "Ne maradj otthon", a "Megbaszódtál KDNP", a "Magyarország halszagú". A két együttes közös terméke a "Magyar vagyok", című zeneszám, mely elfogultság nélkül mutatja be országunk közéleti mozzanatait.

Érdemes belehallgatnunk Szücs Kornél Orbán Viktoros Despacito-paródiájába és Bobafett Kukájába is, ha nem zavar minket, hogy az autórádióból is politikát öntenek belénk. Most pedig miután kibővítettük könnyűzenei ismereteinket, következzen a kvíz!

 Most lássuk a megoldásokat: 1/B 2/B 3/A 4/C 5/A 6/C 7/B 8/B 9/B 10/B

Ha még nem tette, töltse ki (ezúttal komoly) Ner-ismereti kvízünket is!

Címötlet: Walter Béla: Unom a politikát! könyve, szerintem ezt is érdemes elolvasni.

Ezért kerülik el egyes biciklisek a kerékpárutat!

Egyszerűen biztonságosabb a főúton közlekedni. De miért is?

A főúton közlekedőnek ugyanúgy elsőbbsége van, mint a kerékpárúton érkezőnek a keresztbe kanyarodókkal szemben, csak utóbbi esetben ezt sok autós elfelejti megadni. A bicikliúton életvitel szerűen parkoló járművekről is megvan a véleményem. Inkább ezeket vinné el a lopósautó (= tréler a közteresek jóvoltából) :)

img_20180414_180310.jpg

A XXII. kerületben a Tóth József utca és a Budatétényi sorompó közti kerékpárút elég sok veszélyt rejt magában, ezeket vesszük most sorra. Állandóan a bicikliúton parkoló autók, keresztbe kanyarodók az elsőbbség megadása nélkül, építkezések, ott felejtett teherautók. Már feljutni is nehéz a kerékpárútra a Városház tér felől, hiszen vagy besorolunk a visszafordító sávba, vagy megpróbálunk direktbe rámenni szemből. Hiába indexelek, olykor simán megelőznek, amikor már elkezdem a kanyarodást, lásd VW Polo a felvétel elején!

Utána egy böhöm terepjáró kanyarodik keresztbe -alig látom a sövénytől - és vészfékeznem kell miatta. Ezt két sikeresen a lejtő alján lévő kanyarban parkoló teherautó követi a videóban. Oké, hogy építkeznek, de egy figyelmeztető tábla úgy 40 méterrel előtte csak belefért volna a büdzsébe! Szerencsére nem jöttek hátulról, ezért sikerült a főútra letérve elkerülmöm a balesetet. A Sajt kuckó (büfé) mellett pedig állandóan rálógnak a fél sávra a parkolók. Ezek után elment a kedvem a "bringautazástól", inkább megyek -mégha szabálytalan is- a főúton, de legalább biztonságban vagyok. Aki pedig rákérdez, azt rendre felvilágosítom (mert sajnos a ki nem teker, az sokszor észre sem veszi ezeket a problémákat).

Ezúton kérek minden autóst, hogy ne parkoljon a bringaútra/ sávra és adja meg a kerékpárosnak az elsőbbséget. Ez esetben nem kényszerülnének a kerékpárosok a főútra, ami pedig tudom, hogy sokaknál kiveri a biztosítékot.

Itt írtunk korábban a pesti belvárosban megjelenő új (meghökkentő) kerékpártárolási módszerről!

Látott már biciklit a levegőben parkolni? Mert én igen!

Csak ott volt hely, na!

Mondhatnánk azt is, hogy repülve, bár legjobb tudomásom szerint a kolibri és a helikopter kivételével ez egyben helyváltoztatást is igényelne, ami ugyebár rögtön kizárja a parkolás tényének fennállását.

Helyszín: Budapest, Kazinczy utca, a Sasz-Chevra ortodox nagyzsinagóga közelében

Tettes: ismeretlen (mindenesetre kivételesen kreatív)

Ok: e legjobb ötletem az, hogy egy kis változatosságot akart vinni a parkolás kivitelezésének módjába

32506958_204496013492704_1874688933338546176_n.jpg

 

Még gyorsan elugorhat rododendron-virágzást nézni a Jeli arborétumba!

Április közepe és május 20-a között van a csúcsvirágzás.

2016_0105_180609_053.JPG

Szándékosan nem írtam be azt a nevezetes törtet a dátumba, mert ez most nem politikai cikk és  fizikaórákon is csak a párhuzamos kapcsolást lehet békésen megtanítani. Mostanában elég sokat utazgatunk, főleg az országban, néha egy kicsit a határt átlépve. Pénteken találtuk ki, hogy ellátogatunk Kámra, a Jeli arborétumba. Budapest helyett most a Balaton déli partjáról vágtunk neki az útnak, így mindössze másfél óra alatt odaértünk erős autópálya-tempót diktálva és az országúton sem kímélve a gumikat.

2016_0105_194622_001.JPG

Könnyen megtalálható a természetvédelmi terület, rendesen ki van táblázva, a parkolás ingyenes, árnyas parkolók vannak az erdő közepén. A felnőtt belépő 1000 Ft, a gyerek/ diák/ nyugdíjas 700 Ft, van családi jegy 2200 Ft (2 gyerek hivatalosan 14 év alatt és 2 felnőtt). A bejárat után ha szerencsénk van rögtön kiszúrjuk az információs táblát, amin szerepel az arborétum térképe a fontosabb helyszínek megjelölésével.

32289686_203727073569598_7742858056433664000_n.jpg

Ezután szabadon sétálgathatunk a szebbnél szebb növények közt (az Fb-oldaluk alapján kutyákat nem látnak szívesen), eleinte beton, majd kavicsos vagy sima földutakon. Könnyű eltévedni, plusz kilométereket tehet bele az ember a lábába, ha kevésbé jól tájékozódik, de legalább addig is csodaszép helyeken jár. A rododendronok (másnéven havasszépe, azálea) között vannak örökzöld és lombhullató fajok is, akár 5 méteresre is nőhetnek a bokraik, viráguk a kék kivételével minden színben pompázhat. Eredetileg a Távol-Keletről származnak, elterjedésükben nagy szerepe volt a kertészetnek.

Érdemes felmennünk a kilátóba, ahonnan gyönyörű panoráma nyílik a környékre, többek között a Hétforrásra, a japán és a sziklás-hegységi tájövezet jellegzetes növényeire. Ha már ott vagyunk, végigsétálhatunk az Óriások erdeje fantázianevet viselő fakupacon is.

32287829_203727246902914_8014839050886184960_n.jpg

A nagy meleg ellenére én legalább 6 km-t járkáltam az arborétum területén, de szerintem megérte. Vizet mindenképp vigyünk  magunkkal, allergiások pedig zsebkendőt vagy gyógyszert is. A rovarok mennyisége nem vészes, de számítanunk kell egy-egy kisebb csípésre.

2016_0105_180303_034.JPG

Összességében szerintem egy bő 2 és fél órával számoljunk, ha rendesen végig akarjuk járni a botanikus kertet, de lassabb versenyzőknek ez simán kitolódhat 3,5-4 órára is. Távozásunkkor tudunk virágpalántákat vásárolni, habár a bentiek jellemzően sokkal szebbek.

2016_0105_201420_005.JPG

A hazafelé vezető úton megálltunk egy kb 10 km-es kitérőt téve a Szajki-tavaknál egy rövid séta erejéig. A Szajki-tavak Vas és Zala megye határában találhatóak, kedvelt üdülőterület, strandolási lehetőséggel.

Kicsit odébb a Zalai-dombság szélén található Zalaszentgrótba beolvasztott Zalaudvarnok vörös téglákból épült temploma pedig szintén megér egy pár perces megállót, érdemes körbejárni. Ha szeretsz kanyargós utakon autózni, akkor ajánlom a Zalaköveskúton és Nemesbükön átívelő girbe-gurba országutat. Ittt kifejezetten sok háztáji állat volt az út szélére kicsapva, úgyhogy élőállat-fanatikusoknak kihagyhatatlan útszakasz.

2016_0105_205146_012.JPG

A nap kerékpáros mentése Budapesten

Keresztbe állított kerékpár, 4 cm hiányzott az 58-as buszhoz.

buszos_mentes.png

Sikerült keresztbe állítani a biciklit az 58-as busz farvizében evezve, de legalább nem lett belőle tipikus ráfutásos baleset. 4 centiméter hiányzott a Volvo feliratig. Utána a 7-es busz kikerülése okozott nehézségeket, mert hiába indexeltem befelé, a szürke Nissan nem engedett be, kénytelen voltam mögé bemenni. A kis  Ford Fiesta dudált persze, de inkább ő várjon 2 másodpercet, mint én 28-at amíg felszállnak az utasok a buszra. A következő kereszteződésben egy idétlen BMW-s majdnem oldalba kapott, hátranézés nélkül gondolt egyet és kijött a külső sávba. Mindenkivel előfordul, hogy figyelmetlen, a videó elején én is későn kapcsolok, de szerencsére jól jöttem ki a dologból.

 

Tud egy BKV-busz kontraproduktívan kanyarodni?

A balra kanyarodni tilos tábla pedig változtatgatja helyét.

A videó első részében látható, ahogy egy BKV busz lazán bekanyarodik balra a tiltótábla ellenére a Bikás parknál. Én egy ideje egy kereszteződéssel odébb szoktam bekanyarodni, nagyjából amióta egyértelmű a tábla jelzése. A második felében a videónak pont azt láthatjuk, hogy egy-két hónapja még annyira előre kirakták a balra kanyarodni tilos táblát, hogy az aligha értelmezhető nyugodt lélekkel a kereszteződésre.

43423.jpg

Konkrétan furcsálltam is, hogy engedik az embert balra kanyarodni, miközben 2 sávban jönnek szembe, aztán amikor visszanéztem a felvételt, láttam, hogy egy bő 40 méterrel a kereszteződés előtt ott a tábla. Könyörgöm, tessék szíves lenni már egyértelmű közúti jelzéseket adni! A poén az egészben az, hogy a 114-es busz a Tétényi útra van terelve, miközben, amint látjuk, a buszok simán bekanyarodnak balra ebben az útkereszteződésben. Ez méginkább indokolatlanná teszi a sok utas életét megkeserítő felesleges elterelési hadműveletet. A 114-es busz elterelésének és az 1-es villamos építésének problematikájáról itt írtunk bővebben.